PRESENTACIÓ
El projecte COMconèixer, nascut a Catalunya, impulsa la construcció i la creació de coneixement de manera col·lectiva i col·laborativa ("coelaboració de coneixement") a diferents països, a partir de l'experiència desenvolupada a Quebec i Toronto.

El Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, la Universitat de Laval (Quebec) i la Universitat de Toronto, impulsen aquest projecte a Europa. Més endavant es comptarà amb la participació d'altres països europeus i d'alguns països d'Amèrica del Sud.

A Catalunya, el projecte COMconèixer compta amb la col·laboració de l'ICE de la Universitat de Barcelona que aporta la seva experiència metodològica i assumeix la dinamització de l’ús del KF entre professors i alumnes dels centres educatius participants. Igualment, rep les aportacions metodològiques i les estratègies lingüístiques proposades pel Departament de Didàctica de la llengua de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona.
El protagonista principal és l'alumnat dels centres educatius de primària, secundaria i de formació de persones adultes, tutoritzats pel professorat d'aquests centres. Les universitats i els experts del Departament d'Educació aporten aspectes metodològics, eines i soports digitals. Així com el seguiment i la formació dels ensenyants-tutors. Les universitats canadenques de Toronto i Québec aportan les seves experiències en el camp de la col·laboració educativa internacional i en avaluació.
El projecte desenvolupa i aplica una metodologia de treball dirigida cap a la construcció col·laborativa del coneixement a escala internacional i per això compta amb les aportacions del professorat i dels especialistes dels centres educatius de Catalunya que tenen llarga experiència en projectes de cooperació internacional. Es vol afavorir l'intercanvi qualitatiu i les bones pràctiques (good work & good practice) amb l'objectiu de profunditzar autèntiques qüestions i construir conjuntament teories que les expliquin i nous coneixements.

 

Establir petites comunitats de construcció de coneixement dins del propi sistema educatiu.
Aconseguir que els participants actuïn com a agents transformadors dels centres educatius i difonguin una manera de treballar diferent de la tradicional, més coherent amb els requeriments de la societat actual.
El projecte es fonamenta en una metodologia formativa de recerca i té previst implicacions a diferents nivells: local i internacional, teòric i pràctic.
Aquests nivells estan interconnectats per mitjà de la creació de comunitats de coneixement a cada nivell, que desenvoluparan un procés d'aprenentatge col·laboratiu.
Es tracta de treballar conjuntament des del plantejament d'un problema fins a la seva solució. Cal discutir de forma conjunta el problema, la manera d'entendre'l, les estratègies més adients per resoldre'l i acordar els recursos a utilitzar. Això implica un nivell de complexitat superior al de l'aprenentatge en grup. Els grans protagonistes seran els alumnes i els professors, perquè el projecte incorpora un model educatiu que facilita la investigació i la generació de coneixements a partir de la interacció en grup.